Samochody ciężarowe. Scania 124 6x2/4 podwozie/skrzynia (1995-2004)
            
				Konstrukcyjna Scania 124 to wciąż jeden z częściej spotykanych dużych samochodów ciężarowych w Polsce. "Szwedka" jest popularna ze względu na trwałe motory, dostępność tanich części zamiennych i wytrzymałe ramy. Do zalet ciężarówek Scanii należą: trwałe silniki, wytrzymałe ramy, solidne wykończenie szoferki, niedrogie zamienniki części i skuteczne hamulce. Minusy ciężarówki to natomiast: awarie zawieszenia kół i kabin, defekty sprzęgieł i układ paliwowy wrażliwy na ON niskiej jakości.
Opisywana Scania z układem napędowym 6x2/4 dostępna jest z rozstawami osi od 4.300 mm do 5.100 mm, o dmc od 18 do 26 t. Do wyboru są trzy typy szoferek: dzienna, sypialna lub sypialna podwyższona. Kabiny wykończono trwałymi materiałami. Szwankuje resorowanie. Defektom ulegają zawory poziomujące, tuleje łączników wahaczy, pęka stabilizator. Przeciętnie trwałe jest przednie mechaniczne zawieszenie kół. W przeciążanych pojazdach dochodzi do pękania piór, zawodzą sworznie resorów i tuleje stabilizatorów. W tylnym zawieszeniu pneumatycznym zdarzają się defekty elektronicznych sterowników.
124 napędzane są 11,7-litrowymi rzędowymi "szóstkami" o mocy 360, 400, 420, 440 i 470 KM. Generalnie motory są trwałe, przebieg do naprawy głównej sięga 2 mln km, tylko w egzemplarzach z 1996 r. z jednostkami o mocy 400 KM dochodziło do pęknięć zbyt słabych wałków rozrządu. Silniki źle znoszą jednak paliwo niskiej jakości, które powoduje uszkodzenia korodujących od wewnątrz pompowtryskiwaczy. W opisywanych wersjach montowano dwa typy skrzyń biegów: 12-przełożeniowe ręczne GRS890 i GRS900. W przekładniach padają synchronizatory, czasem wałki sprzęgłowe. Zdarzają się też defekty sprzęgieł, w których najczęściej ze względu na słabe zabezpieczenie wyrywane jest łożysko wyciskowe. Jak podkreślają użytkownicy, ten podzespół da się jednak stosunkowo łatwo i tanio naprawić. Skuteczny jest układ hamulcowy. Sporadycznie zapiekają się regulacje i prowadnice w zaciskach.
Chwalone są wytrzymałe mechanicznie ramy (bolączką modeli z pierwszych lat produkcji jest korozja) z nitowanych podłużnic z gęstą siecią otworów, ułatwiającą montaż nadwozi. Wytrzymałe są mosty i wały napędowe. Minus: przy przebiegach około 800 tys. - 1 mln km pojawiają się z nich wycieki oleju. W trakcie zimowej eksploatacji często pęka przewód osuszacza. Dobra jest dostępność części zamiennych, wyjątkowo łatwo o niedrogie zamienniki do tego modelu.
Plusy
Trwałe silniki. Wytrzymałe ramy. Solidne wykończenie szoferki. Niedrogie zamienniki części. Skuteczne hamulce.
minusy
Awarie zawieszenia kół i kabin. Defekty sprzęgieł. Układ paliwowy wrażliwy na ON niskiej jakości.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Układ paliwowy nie lubi ON niskiej jakości. Z tego powodu w polskich warunkach eksploatacyjnych co 250-300 tys. km regulacji wymagają pompowtryskiwacze. Wszystkie wymiany płynów eksploatacyjnych i filtrów należy wykonywać zgodnie z zaleceniami producenta. Turbo powinno wtedy wytrzymać co najmniej 800 tys. km. Po ok. 1 mln km warto profilaktycznie wymienić panewki.
  
    
    
       | 
      Pojazd oceniany | 
      Konkurent | 
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 
      26.000 kg | 
      26.000 kg | 
    
    
      | Nośność | 
      16.480 kg | 
      15.200 kg | 
    
    
      | Rozstaw osi | 
      5.100 mm | 
      3.800 mm | 
    
    
      | Poj. silnika / cylindry | 
      11,7 l / R6 | 
      11,9 l / R6 | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      420 KM | 
      410 KM | 
    
    
      | przy obr/min | 
      1.900 | 
      1.800 | 
    
    
      | Maks. moment obrotowy | 
      2.000 Nm | 
      1.850 Nm | 
    
    
      | przy obr/min | 
      1.100-1.300 | 
      1.250 | 
    
    
      | Skrzynia biegów | 
      ręczna 12+1 | 
      ręczna 16+1 | 
    
    
      | Przykładowe rozmiary ładowni (skrzynia) | 
    
    
      | długość | 
      6.500 mm | 
      5.800 mm | 
    
    
      | szerokość | 
      2.450 mm | 
      2.500 mm | 
    
    
      | wysokość | 
      100 mm | 
      90 mm | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      2.906 zł | 
      3.061 zł | 
    
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 
      3.901 zł | 
      3.192 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      804 zł | 
      680 zł | 
    
    
      | Tarcza hamulcowa | 
      630 zł | 
      740 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      110 zł | 
      137 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      97 zł | 
      189 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      300 zł | 
      300 zł | 
    
    
      | Zderzak przedni | 
      550 zł | 
      600 zł | 
    
    
      | Szyba czołowa | 
      800 zł | 
      800 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      800 zł | 
      850 zł | 
    
  
  
    
    
    
       | 
      przebieg (tys. km) - cena netto | 
      przebieg (tys. km) - cena netto | 
    
    
      | 1995 | 
      280 - 43,9 tys. zł | 
      1.050 - 35,5 tys. zł | 
    
    
      | 1996 | 
      340 - 50,0 tys. zł | 
      1.000 - 41,0 tys. zł | 
    
    
      | 1997 | 
      230 - 58,5 tys. zł | 
      880 - 47,9 tys. zł | 
    
    
      | 1998 | 
      190 - 61,5 tys. zł | 
      800 - 55,0 tys. zł | 
    
    
      | 1999 | 
      165 - 72,9 tys. zł | 
      680 - 59,0 tys. zł |