Samochody dostawcze. Peugeot Boxer wysoki furgon, diesel (1996-2003)
            
				Furgony w wersjach podwyższonych należą do grupy nielicznych aut użytkowych, które pomimo kryzysu sprzedają się nieźle. Peugeot Boxer pierwszej generacji należy ciągle do liderów w tej grupie samochodów. Do zalet Peugoeta należy zaliczyć funkcjonalną szoferkę, pojemny, praktyczny przedział towarowy oraz ekonomiczne i trwałe silniki wysokoprężne.
Minusy samochodów dostawczych "made in Peugeot" to: niedokładnie spasowane detale wewnątrz kabiny, marne materiały wykończeniowe oraz mało trwałe fabryczne elementy zawieszenia.
Furgon w wersji podwyższonej pojawił się na rynku w kilka miesięcy po debiucie blaszaka o typowej wysokości. Od razu do dyspozycji było kilka wersji tego modelu. W wariancie najkrótszym auto ma długość 4.655 mm, a wysokość 2.475 mm. Jest zatem o 325 mm wyższe niż samochód w tzw. wersji niskiej. To spora różnica, rzutująca w znaczący sposób na objętość ładowni. O ile w takim Peugeocie o podstawowej wysokości ładownia ma kubaturę 7,5 m sześc., o tyle w wersji podwyższonej jest to już 9 m sześc. Takie auta posiadają dopuszczalną masę całkowitą 2.800 kg lub 3.250 kg. Te lżejsze dostępne są z silnikami 1,9-litrowymi (D i TD) o mocy 70 i 92 KM, cięższe jedynie z 1,9-litrowym turbodieslem bądź z silnikami 2,5--litrowymi (D i TD) o mocy 86 i 103 KM.
W wersji dłuższej Boxer mierzy 5.005 mm, a w najdłuższej (dane w tabeli) 5.505 mm. Te samochody oprócz wersji o dmc 3.250 kg mają wariant dmc 3.500 kg. Do wyboru są silniki: 1.9 TD, 2.5 D i 2.5 TD, a kubatura ładowni w krótszym z wymienionych furgonów wynosi 10 m sześc., a w dłuższym 12 m sześc. Sporadycznie na giełdach i w komisach spotykamy też furgon Peugeota w wersji maxi, przeznaczony dla użytkowników potrzebujących auta o wyjątkowo dużej wysokości (wewnętrzna wysokość ładowni przekracza 2 m). Samochód mierzy 2.680 mm, dostępny jest jedynie w wariancie 3,5-tonowym i o 5,5-metrowej długości. W tej wersji stosowane są wyłącznie silniki 2,5-litrowe.
Wszystkie silniki oceniane są wysoko, zbierają plusy m.in. za umiarkowane spalanie. Za najmniej trwałe uchodzą przeguby napędowe, a także amortyzatory. Generalnie rzecz biorąc, najwięcej ingerencji mechaników dotyczy przedniego zawieszenia. W kilku oglądanych przez nas samochodach szwankowały już alternatory (awarie pasków napinających). Dość powszechnie krytykowane są zamki, zarówno w drzwiach tylnych, jak i w bocznych.
Plusy
Funkcjonalna szoferka. Pojemny, praktyczny przedział towarowy. Ekonomiczne i trwałe silniki wysokoprężne.
Minusy
Niedokładnie spasowane detale wewnątrz kabiny. Marne materiały wykończeniowe. Mało trwałe fabryczne elementy zawieszenia.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Nie ma większych problemów z układem napędowym, choć silniki z dużymi przebiegami bywają głośne. Także skrzynie biegów mają ten feler, kłopot znika zazwyczaj po wymianie łożysk. Na stan dróg nic nie poradzimy, a to on ma wpływ m.in. na układ zawieszenia (amortyzatory, sworznie wahaczy), z pewnością natomiast mamy wpływ na żywotność i niezawodność takich detali, jak zamki, zawiasy itp. W wielu egzemplarzach nie były konserwowane od nowości, nic więc dziwnego, że ich stan bywa opłakany.
  
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 
      3.500 kg | 
      3.500 kg | 
    
    
      | Ładowność | 
      1.500 kg | 
      1.535 kg | 
    
    
      | Długość | 
      5.505 mm | 
      5.585 mm | 
    
    
      | Szerokość | 
      1.998 mm | 
      1.933 mm | 
    
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 
      2.470 mm | 
      2.570 mm | 
    
    
      | Pojemność silnika | 
      2.446 ccm | 
      2.874 ccm | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      103 KM | 
      122 KM | 
    
    
      | przy obr/min | 
      4.200 | 
      3.800 | 
    
    
      | Maksymalny mom. obr. | 
      235 Nm | 
      280 Nm | 
    
    
      | przy obr/min | 
      2.000 | 
      2.000 | 
    
    
      | Prędkość maksymalna | 
      140 km/h | 
      145 km/h | 
    
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego | 
    
    
      | Długość | 
      3.360 mm | 
      3.265 mm | 
    
    
      | Szerokość | 
      1.808 mm | 
      1.736 mm | 
    
    
      | Wysokość | 
      1.881 mm | 
      1.855 mm | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      1.320 zł | 
      1.470 zł | 
    
    
      | Sprzęgło | 
      1.100 zł | 
      1 390 zł | 
    
    
      | Amortyzator | 
      470 zł | 
      460 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      420 zł | 
      510 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      30 zł | 
      40 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      50 zł | 
      60 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      180 zł | 
      200 zł | 
    
    
      | Zderzak (przód) | 
      210 zł | 
      230 zł | 
    
    
      | Lampa tylna | 
      140 zł | 
      160 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      250 zł | 
      250 zł | 
    
  
  
    
    
    
       | 
      Silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto | 
      Silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto | 
    
    
      | 1997 | 
      1.9 D/275 - 15,5 tys. zł | 
      2.9 D/307 - 20,0 tys. zł | 
    
    
      | 1998 | 
      1.9 TD/237 - 16,7 tys. zł | 
      2.9 D/198 - 22,9 tys. zł | 
    
    
      | 1999 | 
      1.9 TD/196 - 22.0 tys. zł | 
      2.3 D/255 - 26,7 tys. zł | 
    
    
      | 2000 | 
      2.5 D/212 - 26,0 tys. zł | 
      2.2 CDI/162 - 30,5 tys. zł | 
    
    
      | 2001 | 
      1.9 TD/228 - 28,7 tys. zł | 
      2.2 CDI/181 - 35,7 tys. zł | 
    
    
      | 2002 | 
      2.5 TD/167 - 32,0 tys. zł | 
      2.2 CDI/136 - 40,0 tys. zł |