Samochody dostawcze. Nissan Vanette (1986-1995)
            
				Nissan Vanette na przełomie lat 80. i 90. nie był dostępny w polskich salonach. Jednak po naszym wejściu do Unii rozpoczął się import indywidualny tego modelu, głównie z Niemiec oraz krajów Beneluksu. Podczas naszego testu w dostawczaku made in Nissan spodobały nam się: funkcjonalność szoferki i ładowni, solidne wykonanie detali oraz znikoma awaryjność. Minusy tego samochodu to z kolei: marne wyposażenie, kiepskie wyciszenie kabiny oraz spore spalanie w warunkach miejskich.
Opisywany Nissan cieszy się obecnie sporą popularnością na giełdach. Decydują o tym przede wszystkim przystępne ceny i niezły stan młodszych (tych z lat 90.) egzemplarzy. Niestety spotkać też można takie, których kondycja pozostawia mnóstwo do życzenia. W starszych autach (z lat 80.) mizerny bywa stan szoferek i karoserii.
Auto jest cenione m.in. za trwały układ jezdny. Zwrotność niemal jak w osobówce... Użytkownicy chwalą dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Mankamentem jest podatność na silne, boczne podmuchy wiatru.
Ładownia Vanette ma kubaturę nieco ponad 5 m sześc. Załadunek jest łatwy (próg umieszczono nisko), funkcjonalność zwiększają suwane drzwi boczne ulokowane po obu stronach pojazdu. Tylne drzwi są jednoczęściowe. Trafiają się egzemplarze, w których część towarową zaopatrzono w poszycie izotermiczne, po latach eksploatacji zazwyczaj bardzo sfatygowane.
Vanette posiada klasyczny układ napędowy, tzn. na tylną oś, z silnika umieszczonego w przedniej części. Do wyboru są dwie jednostki benzynowe (1.5, moc 70 KM i 2.4, 101 KM) oraz 65-konny, wolnossący silnik wysokoprężny. Na naszym rynku wtórnym spotykamy prawie wyłącznie diesla 2.0 65 KM. Ta archaiczna jednostka o niewielkiej awaryjności nie należy do mistrzów w dziedzinie jazdy "na kropelce". Wprawdzie wskazania użytkowników dotyczące zużycia w tzw. trasie wynoszą nierzadko niewiele ponad 7 l/100 km, jednak w ruchu miejskim jest już zdecydowanie gorzej (nawet 12 l/100 km). W zgodnej opinii jednostka jest też zbyt głośna, choć w istocie przenoszący się do wnętrza hałas jest rezultatem marnej izolacji akustycznej kabiny Vanette. Ma natomiast skuteczny system grzewczy i wentylacyjny.
Opisywany dostawczy Nissan uchodził u nas niemal za jednorazówkę, bo remonty były drogie. Teraz sytuacja się zmieniła. Ewentualne naprawy nie są droższe niż w przypadku większości podobnych samochodów europejskich. Kłopotem bywa tylko zdobycie niektórych elementów karoseryjnych na rynku wtórnym (a zatem tańszych), a przydatnych po ewentualnej stłuczce (np. zderzaki, drzwi). Mechanicznych problemów z Vanette jest bardzo mało.
Plusy
Funkcjonalność szoferki i ładowni. Solidne wykonanie detali. Znikoma awaryjność.
Minusy
Marne wyposażenie. Kiepskie wyciszenie kabiny. Spore spalanie w warunkach miejskich.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Auto ma solidne zawieszenie i niezły motor dieslowski. Sporadyczne problemy dotyczą np. układu paliwowego (usterki pompy), czasem elektrycznego (przewody). Nie zawsze są to rezultaty fabrycznych niedoskonałości, Vanette było marnie wyposażone, późniejsze kombinacje związane np. z próbami doposażenia nie wychodziły na dobre m.in. układowi elektrycznemu.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 
      2.500 kg | 
      2.805 kg | 
    
    
      | Ładowność | 
      1.000 kg | 
      1.185 kg | 
    
    
      | Długość | 
      4.395 mm | 
      4.915 mm | 
    
    
      | Szerokość | 
      1.690 mm | 
      1.690 mm | 
    
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 
      1.900 mm | 
      1.980 mm | 
    
    
      | Pojemność silnika | 
      1.952 ccm | 
      2.184 ccm | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      65 KM | 
      64 KM | 
    
    
      | przy obr./min | 
      4.600 | 
      4.250 | 
    
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 
      124 Nm | 
      145 Nm | 
    
    
      | przy obr./min | 
      2.400 | 
      2.000 | 
    
    
      | Prędkość maksymalna | 
      125 km/h | 
      128 km/h | 
    
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego: | 
       | 
       | 
    
    
      | długość | 
      2.635 mm | 
      3.075 mm | 
    
    
      | szerokość | 
      1.540 mm | 
      1.540 mm | 
    
    
      | wysokość | 
      1.370 mm | 
      1.420 mm | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      1.150 zł | 
      1.320 zł | 
    
    
      | Sprzęgło | 
      1.300 zł | 
      1.820 zł | 
    
    
      | Amortyzator przedni | 
      310 zł | 
      220 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      270 zł | 
      260 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      50 zł | 
      50 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      90 zł | 
      90 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      190 zł | 
      160 zł | 
    
    
      | Zderzak (przód) | 
      185 zł | 
      220 zł | 
    
    
      | Lampa tylna | 
      140 zł | 
      140 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      170 zł | 
      180 zł | 
    
  
  
    
    
    
    
      | 1989 | 
      1.5 / 210 - 5,2 tys. zł | 
      2.0 / 286 - 6,8 tys. zł | 
    
    
      | 1990 | 
      2.0 D / 373 - 6,8 tys. zł | 
      2.2 D / 405 - 8,0 tys. zł | 
    
    
      | 1991 | 
      2.0 D / 290 - 7,3 tys. zł | 
      2.0 / 270 - 10,0 tys. zł | 
    
    
      | 1992 | 
      2.0 D / 275 - 8,9 tys. zł | 
      2.2 D / 345 - 12,5 tys. zł | 
    
    
      | 1993 | 
      2.0 D / 192 - 10,2 tys. zł | 
      2.2 D / 290 - 13,0 tys. zł | 
    
    
      | 1994 | 
      2.0 D / 270 - 11,5 tys. zł | 
      2.2 D / 358 - 14,5 tys. zł |